Активната маркетингова и рекламна политика на банките от последните месеци преминава и в по-директно ухажване на клиентите. След двегодишния престой във фризера банки и небанкови компании за потребителско кредитиране заемат проактивна позиция по отношение на потребителите.
Става въпрос най-вече за съществуващи клиенти, които ползват даден продукт или услуга на съответната банка и на които се предлагат активно други продукти на обслужващата го институция. В изпълнение на поставени таргети за продажба служителите следят внимателно изтичащи срокове на депозити, обаждат се по телефона за напомняне и проследяване на ангажимента на техния клиент.
Един от примерите е с наближаващ падеж на депозит. Няколко дни преди края на срока двама различни служители се обаждат да предупредят и да предложат и обяснят възможностите за подновяване на влога при изгодни условия, допълвайки, че не се знае дали след месец-два лихвите по депозити ще бъдат на такива добри нива.
При посещение в клона за подновяване на депозита служителят предлага и други опции на спестовно-инвестиционни продукти като взаимни фондове. Освен това предлага и кредитна карта с изгодни условия.
Друг пример е при теглене на падежирала лихва по депозит служителката на касата да предложи кредитната карта на банката, която в момента е при промоционални условия, като дори услужливо дава бланката - въпросник за кандидатстване, обяснявайки, че може да бъде попълнена вкъщи и "да минете само да я оставите, за да не губите допълнително време".
Друг вариант е ухажването чрез писма или телефонни обаждания пак на клиенти от базата данни на компания за потребителско финансиране. Представят се и се обясняват възможностите за "удобен случай да се възползва от промоционални условия" за кредит. В писмото се подчертава, че предложението е адресирано само до получателя, като то е поименно адресирано.
Освен кредитни продукти се предлагат и застраховки най-вече за покриване на вноски по кредит при непредвидени ситуации.
Тези тенденции наред с първото увеличение на портфейла от потребителски заеми през март след повече от година свиване и отчетения ръст на продажбите на дребно у нас от Евростат (за пръв път от шест месеца с 1.4% на годишна база) дават окуражаващи сигнали за размразяване на пазара.
Още от есента на миналата година банките започнаха да показват желание за предлагане и кредитиране с промоционалните си кампании по кредити. През март заемите за потребление нараснаха с около 11 млн. лв. (0.15%) спрямо предходния месец до 7.5 млрд. лв., но все пак този ръст беше първият от повече от една година.
Свиването им за такъв дълъг период се определяше от банкери като безпрецедентно за последните петнайсетина години. Резултат е от ограниченото потребление на домакинствата заради кризата. Според банкери е важно тези данни да се окажат устойчиви и да се потвърдят и в следващите периоди.