Реклама
Банките и небанковите институции, които извършват платежни услуги, ще трябва да дават подробна информация на клиентите си както за договора, който сключват с потребителя, така и за платежните транзакции. Това е едно от изискванията на новата европейска Директива за платежните услуги (платежна услуга - внасяне, прехвърляне или теглене на средства), която ще бъде приложена и в България от ноември 2009 г. Банките ще трябва да предоставят на потребителите предварителна информация преди сключване на договор за разкриване на сметка. В нея ще има описание на основните характеристики на платежната услуга, за това как клиентът може да даде и оттегли съгласието си за извършване на транзакция, справка за момента на получаване на нареждането и за крайния срок, в който трябва да се получи. Ще се знае и максималният срок за изпълнение на платежната услуга. Ще се обясняват и всички такси, които клиентът дължи и когато е възможно, разбивката им по стойности, действащият или референтен обменен курс, който ще се прилага при платежната транзакция. Лихвеният процент, когато такъв се прилага, също ще трябва да се посочва, както и начинът за изчисляването му. Ще се посочват и начините за опазване на платежния инструмент, както и начините за уведомяване при кражба, загуба или неразрешена употреба - как и в какви срокове клиентът трябва да го направи. Той ще бъде наясно и при какви условия ще се възстановят средствата, както и как може да се измени или прекрати договора. Във всеки момент той ще има право да получи условията на договора. Текстът трябва да е лесно разбираем, в ясна и достъпна форма. Целта е клиентът да може да направи информиран избор. Тази информация ще трябва да бъде предоставена на хартиен или друг дълготраен носител, а получаването й трябва да е безплатно. Получателят на средствата при превод на пари също получава подробна информация за сумата във валутата, в която я е получил, размерът на всички такси, които той дължи, и разбивката им по стойност, вальора на заверяване на сметката. Доставчиците на платежни услуги, както са дефинирани в директивата, и клиентите им ще трябва да уговарят в договора и начина за предоставяне на последваща информация за извършени транзакции. Например, ако клиентът ползва интернет банкиране, цялата информация за сметката трябва да е на разположение онлайн.Източник: www.bank.bg